meta
חפשו אותנו גם ב

מנהיג של דור שלם – 40 שנה לפטירת הרצי”ה קוק זצ”ל

Artboard 22 copy 12
הרב אברהם וסרמן, מתלמידיו של הרצי"ה, מספר לנו על רבו הגדול

הוא היה ממשיך דרכו של אביו, הרב אברהם יצחק הכהן קוק,  ערך את כתביו ושקד רבות על הוצאתם לאור. אך לא רק- הוא עמד בראש ישיבת מרכז הרב, העמיד דור של תלמידים שהפכו לשליחים במקומם – רבני קהילות, ראשי ישיבות ומחנכים. האש שהצית בהם נתנה בהם כוח ועוז לשליחותם ומכוחו הם חוללו מהפכה – מהפכת דור הכיפות הסרוגות. 40 שנה לפטירתו של המנהיג שכמוהו לא קם לנו עד היום, 40 שנה שלא הקהו את הגעגועים. איתנו הרב אברהם וסרמן, מתלמידי הרצי”ה.

איך הרב צבי יהודה השפיע עליך?

דבר ראשון היה משהו מאוד נפשי ולא מילולי, מה שאבא שלו היה קורא ‘הזרמה נשמתית’. מעבר לכך כמובן היו השיעורים, התובנות וגם הסגנון האישיותי שלו שמאוד מאוד השפיע. ראינו את ההתנהלות שלו ואת המשא ומתן איתו וזה השפיע עלינו עד מאוד.

מה הסוד של הרב? גם עכשיו 40 שנה לאחר פטירתו ואנשים עדיין אומרים שהם פועלים מכוחו וזוכרים  את משנתו.

אני לא חושב שאפשר לתמצת את הדברים בעניין אחד. אבל  אחד מהדברים הכי משמעותיים הוא הקרנת העצמאות והיכולת לא להיות מושפע. דברים קורים מסביב אבל אני ממשיך ולא נותן לסערות האלה לשנות את דרכי. אנקדוטה שתמחיש את העניין- הדבר שהיה לנו בהתחלה קשה לקלוט זה תלמיד היה שואל שאלה והרב לא היה מוכן לענות עליה, מסיבה זו או אחרת. אם השאלה אולי הייתה לא במקום, אולי הייתה בנימה עוקצנית, פרובוקטיבית לא משנה מה. ולא רק שהוא לא היה אומר אני לא רוצה לענות, הוא פשוט לא התייחס. התלמיד היה נדמה לו שהרב לא שמע והיה מתקרב וחוזר על השאלה. עד שכמעט תמיד היה נמצא מישהו שיגיד לו עצור, הרב לא רוצה לענות לך. זה התנהגות שאנחנו לא מכירים על פי רוב. הרב היה צעד אחד לפני, מבחינתו השאלה לא קיימת בכלל במציאות. זה דבר לכאורה זניח, אבל הבעת העמדה הזאת , האיתנות שאני בא ואומר- גם שאלות שאני לא רוצה לענות עליהם אני אפילו לא חייב להגיד שאני לא רוצה לענות עליהם. עד כדי כך.

הרב היה מאוד מחובר לעם ישראל, לכלל ישראל, מה שקורה בממשלה. תוכל להרחיב על הנושא?

ההשפעה של הרב צבי יהודה לא נקנתה ביום אחד אלא היא הלכה ונמשכה במהלך השנים. קודם כל היותו בן של אבא שלו היא כבר הקנתה לו איזשהו מעמד, אבל את רובו ככולו של המעמד הוא רכש בזכות עצמו. במיוחד לאחר שגוש אמונים פרץ לתודעת הציבור פתאום כולם הבינו שמדובר באדם שהוא מנהיג ציבורי, לא רק ראש ישיבה אלא הרבה מעבר לזה. זה כמובן יצר את המרכזיות שלו ולכן בכירים במערכת הציבורית הגיעו אליו. לפעמים כשאומרים מעורבות פוליטית זה נשמע משהו מנמיך או מגמד. אצלו המעורבות הפוליטית הייתה מעורבות של מהפכן. אדם שמוכן לשנות דברים שעד עכשיו זה לא היה כך ויחד עם זה שהיה מאוד ממלכתי, התפיסה הייתה ‘הממשלה בשביל העם ואל העם בשביל הממשלה’. ואם הממשלה לא עושה את מה שצריך לעשות אנחנו מקדמים את הממשלה כדי שהיא תעשה את מה שאנחנו יודעים שהיא צריכה לעשות. מי בחר אתכם להגיד לממשלה? לא צריך לבחור אותי. אני אומר את מה שאני יודע ולמדתי, מה שכתוב בתורה וזו הדרך שהממשלה צריכה ללכת בה.

shira
Author: shira

כתבות נוספות

רוצים להתעדכן מיד כשיש חדש? הצטרפו לניוזלטר:

גלילה לראש העמוד

תחזית מזג האוויר

אפשר לבחור ערים מסוימות בלחיצה על המיקום

זמני היום

ראש יהודי זכר למחצית השקל
דילוג לתוכן